DOMESTIC VIOLENCE:OVERVIEW







Violenta domestica i se poate intampla oricui; ea nu discrimineaza pe nimeni. Nu tine cont de varsta, etnie, sau statut financiar si, cu toate acestea, este adesea trecuta cu vederea, scuzata sau negata. Acest lucru se intampla mai mult cand abuzul este mai mult psihic decat fizic. Violenta domestica este folosita cu un singur scop: de a castiga si de a mentine controlul total asupra unei alte persoane implicata intr-o relatie sentimentala. Agresorii folosesc frica, vina, rusinea si intimidarea pentru a controla persoana respectiva. Violenta domestica trece , de cele mai multe ori, de la amenintari la violenta fizica si chiar crima. Si in timp ce ranile fizice par a fi cel mai mare pericol, consecintele psihice sunt mult mai grave. Violenta domestica este un tipar al unui comportament amenintator si posesiv impus unei femei de catre cineva iubit, fara a se tine cont de sentimentele, drepturile sau sanatatea ei. In jur de 35% dintre femeile care ajung in spital sunt considerate a fi victime ale abuzului si mai mult de o treime dintre femeile ucise au fost omorate de catre partenerul lor. Sunt mai multe feluri prin care un agresor poate controla viata unei femei. Unii ii pot lua banii, mancarea, hainele sau transportul. Altii pot tine o femeie la distanta de familie sau prieteni. Pot fi foarte gelosi pe relatia partenerei lor cu altii si o pot considera vinovata pentru gesturile lor. De aceea multe femei cred ca, intr-un fel, sunt raspunzatoare pentru cauzarea abuzului si ca isi pot controla partenerul incercand sa-i faca pe plac sau evitand sa-l enerveze, deoarece agresorii le spun adesea ca ele sunt cele vinovate. "Numele meu este Linda si am inceput sa am o viata proasta la 18 ani. Am intalnit ceea ce am crezut ca era un om minunat. Era unul dintre sefii mei de la locul de munca. Era atat de bun cu mine la inceput. Ne petreceam minunat timpul impreuna, distrandu-ne. Eram importanta pentru el; cel putin asa credeam. Dupa ce ne-am intalnit timp de doua-cinci luni, am aflat ca sunt insarcinata si nu mai vroiam copii. Aveam deja un fiu si eram prea tanara pentru el. Asa ca i-am spus lui Joe ca vroiam sa pun capat sarcinii si atunci a inceput totul. Ma tinea numai in casa si ma concediase de la locul de munca. Pentru prima data m-a lovit direct peste fata pentru ca i-am spus ca il paraseam. Loviturile au devenit batai aproape in fiecare zi. Chiar daca eram insarcinata, nu-i pasa. Spunea: daca ai fi fata cuminte nu as fi nevoit sa te disciplinez atat de mult. Am nascut-o pe fiica mea si am crezut ca acest lucru ne va ajuta, dar nu a fost asa. Ochii vineti, buzele sparte si corpul invinetit erau tot ce stiam! Nu mai locuiam langa parintii mei si imi era interzis sa am prieteni." Intre trei si patru milioane de femei sunt batute in casa in fiecare an, de catre soti sau partenerii de viata. In Texas, 1.308.216 de femei au experimentat abuzul fizic, iar in Statele Unite o femeie este batuta la fiecare 12 secunde. Conform unui studiu raportat in Jurnalul Asociatiei Medicale Americane, una din trei femei tratate in departamentele de urgenta ale spitalelor a recunoscut ca a avut parte de violenta domestica. "Intr-o vara am intalnit un barbat pe care il stiam de trei saptamani si care s-a mutat cu fiul meu si cu mine. Si era bun cu mine si cu fiul meu, imi cumpara felicitari si flori in fiecare zi si acest lucru a continuat timp de trei luni. Intr-o zi am fost pana la magazin si am lipsit in jur de o ora si cand am ajuns acasa el era furios pe mine. M-a trantit pe canapea atat de tare incat m-am lovit cu capul de pian. Mi-a spus ca atunci cand ma mai duc la magazin am doar zece minute sa fac cumparaturile si sa vin acasa. Cand ma duceam sa-mi vizitez mama si tatal, nu puteam sa stau decat zece minute. Daca lipseam mai mult incepea sa ma imbranceasca si ma apuca de brat si ma tara in dormitor, acolo unde incepea intotdeauna sa ma bata. Nu era niciodata fericit daca nu ma batea. Cu timpul, lucrurile au devenit si mai grave. Cand ma duceam la munca, suna de cateva ori pe zi sa vada ce fac. Mi-a spus ca nu am voie sa vorbesc cu nici unul din colegii mei. Intr-o zi a venit sa ma ia de la serviciu si m-a vazut vorbind cu managerul. Cand am ajuns acasa, a inceput sa ma bata din nou. De fiecare data cand termina spunea ca ii pare rau si ca nu o sa mai faca asta alta data. Cand se ducea sa lucreze si eu aveam ziua libera trebuia sa stau langa telefon, nu puteam sa-mi vizitez parintii, pentru ca suna la fiecare cinci minute sa vada daca sunt acasa si daca nu eram, venea de la munca sa ma verifice. Cateodata inventa povesti pentru a avea motiv sa ma bata. Intr-o zi m-a sunat si m-a intrebat ce cauta o masina albastra in fata casei si cand i-am spus ca nu era nici o masina incepea sa ma bata. Intotdeauna imi spunea ca pusese pe cineva sa imi urmareasca fiecare miscare si cand veneam acasa si imi spunea unele din locurile in care fusesem chiar am crezut ca cineva ma urmarea si incepuse sa-mi fie frica. Ma acuza mereu ca il inselam si cand negam, ma batea iar." Adevarul este ca, violenta domestica, se intampla in orice cartier, atat in cele mai selecte, cat si in cele mai sarace case. "Sunt multe forme de abuz ce includ violenta fizica," subliniaza Deborah Svoboda. "Acestea includ abuzul sexual, verbal, financiar si emotional. Un abuzator se poate transforma din Dr. Jekyll in Mr. Hyde in cateva minute. Abuzatorii tind sa fie foarte posesivi si, deseori, sunt persoane solitare, cu putini prieteni si considera actiunile lor ilegale ca pe un drept firesc. Surprinzator, se vad ca victime ale unor circumstante sau ale altor oameni." Doctorul Birken, unul din medicii care se ocupa cu tratarea femeilor abuzate, a declarat:" Dupa o izbucnire violenta, agresorul are remuscari doar pentru a repeta acest lucru iar si iar. Este acel strop de speranta ca lucrurile se vor schimba ce pare sa tina multe femei in aceeasi casa cu un barbat agresor.." Cat despre acele femei-" Adesea, sunt anti-sociale si foarte pesimiste, si multe cred ca au fost, intr-un fel, responsabile pentru bataia primita. Ea stie ce a spus sau a facut si stie ca daca va continua sa agraveze situatia, mai devreme sau mai tarziu ceva se va intampla. Asa ca, se gandeste ca, indiferent de ce va urma, a fost vina ei. Sunt o gramada de decizii pe care o femeie trebuie sa le ia inainte sa paraseasca acea casa in care este abuzata. Daca pleaca, ii revine responsabilitatea de a-si creste singura copiii. In marea majoritate a cazurilor, a renuntat la scoala cand s-a casatorit si acum se trezeste brusc in nevoia de a avea ceva cunostinte elementare pentru a-si gasi un loc de munca. Apoi, probabil, mai este si realitatea ca ea iubeste aceasta persoana si orice decizie de a pleca ar pune capat restul anilor pe care ea ar vrea sa ii acorde relatiei. S-a casatorit cu el, a avut copii si a-l parasi poate fi mai dificil decat a suporta abuzul." Pasii necesari pentru a schimba acest lucru cer un stil de viata nou. Cu ajutorul Programului de Asistenta a Victimelor, aceste femei sunt informate despre drepturile lor. " Lucram impreuna pentru a le oferi consiliere, servicii medicale si ajutor pentru copii." Violenta domestica este una din cele mai raspandite probleme ale Americii. Locuinta a devenit locul unde au loc cele mai multe crime, mai des decat ne putem inchipui. 30% dintre femeile ucise au fost omorate de catre soti, fosti-soti sau actuali prieteni. Si acest lucru a inceput sa fie evidentiat si pe marile ecrane.









In 2005 a luat nastere thrillerul canadian "Stranger In My Bed", avandu-i in rolurile principale pe Jamie Luner si Chris Kramer. Jamie o interpreteaza pe Sara Hansen, care, intr-un efort disperat de a scapa dintr-o casnicie abuziva, isi insceneaza propria moarte, isi asuma o noua identitate si incepe o noua viata intr-un oras indepartat. Dar efortul ei se dovedeste a fi inutil cand sotul ei care a brutalizat-o toata viata o prinde din urma, terorizand-o in continuare. Insa, de aceasta data, Sara este determinata sa inceteze sa mai fie o victima, chiar daca acest lucru inseamna sa isi omoare sotul, inainte ca acesta sa o omoare pe ea. In Statele Unite, "Stranger In My Bed" a fost prima data difuzat pe Lifetime Channel, pe 29 august 2005.




"Enough" cu Jennifer Lopez si Billy Campbell se concentreaza pe povestea unei chelnerite, Slim, care a crezut ca a gasit adevarata fericire cand s-a casatorit cu Mitch, barbatul visurilor ei. Dupa nasterea primului lor copil, acea viata frumoasa se naruie in clipa in care descopera latura negativa a sotului ei, un alter ego posesiv si abuziv care poate transforma increderea, dragostea si linistea in teroare.






  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment